Functioneringsgesprekken en ziekmeldingen & Informatie omtrent de griepprik
Performance gesprekken
Met regelmaat hebben wij bij onze verzuimbegeleiding te maken met situaties waarbij een medewerker een functioneringsgesprek heeft en zich daarna ziek meldt. Graag staan we in deze nieuwsbrief even stil bij die gevallen dat het verzuim dan serieuzer blijkt te zijn; er is daadwerkelijk sprake van arbeidsongeschiktheid en mogelijk van langere duur. Vaak stuit dat op onbegrip van de werkgever. Onbegrip voor hun werknemer en ook onbegrip voor onze beoordeling als arbodienst. Zelfs als de werkgever ons vooraf en in vertrouwen de context heeft gegeven van dat functioneringsgesprek.
Om dat te verklaren en toe te lichten geven we eerst wat onderzoeksresultaten. Deze onderzoeken laten zien dat bij werkzame werknemers de 80-20 regel van toepassing is. Dat wil zeggen dat 1 op de 5 medewerkers:
- hinder heeft van medische klachten of wellicht een chronische ziekte en daarmee gewoon aan het werk is;
- te maken heeft met grote privé problemen;
- twijfelt of de baan nog wel past;
- al aan het rondkijken is voor een nieuwe baan;
- ontevreden is over de werkcultuur en communicatiestijl bijvoorbeeld door een generatieverschil tussen leidinggevende en medewerker.
Soms vallen medewerkers in meerdere categorieën. In het geval dat de leidinggevende hier geen weet van heeft is ieder functioneringsgesprek en/of feedbackgesprek zeer risicovol. Het gesprek kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Met andere woorden: als de leidinggevende zijn werknemer onvoldoende kent, er geen verbinding is, nieuw is als manager, nieuw is in zijn/haar/hun rol en er feitelijk geen ‘volwaardige’ relatie is tussen manager en werknemer, kan zo een gesprek snel verkeerd uitpakken. Dit maakt people management ook zo moeilijk.
En dat is helaas wat wij als arbodienst met regelmaat zien. Bijvoorbeeld ten gevolge van wisselingen van managers, first-time managers, hybride werken, onervarenheid of gebrek aan empathie.
Een goede relatie kan qua feedback tegen een stootje en leidt tot een “beweging voorwaarts”.
Tijdens onze leiderschapstrainingen en verzuimtrainingen gaan we in op de techniek van verbinding en feedbackgesprekken. Ook kan separaat feedback getraind worden, waarbij feedback omgezet wordt naar feed forward. Voor meer informatie mail naar info@medischconsult.nl.
______
Griepprik
In verband met de verscherpte kwaliteitseisen rondom de koeling van de griepvaccins hebben wij na zorgvuldig beraad besloten om met ingang van dit najaar de griepprikken te laten verzorgen door een samenwerkende partner Griep Vaccinatie Service B.V.
Mochten uw werknemers alsnog behoefte hebben aan een griepvaccinatie, dan kunnen zij informatie vinden op www.griepvaccinatie.nl.
______
We danken u voor uw vertrouwen in onze arbodienstverlening en blijven ons inzetten voor de gezondheid en het welzijn van uw werknemers en daarmee een vitale organisatie.
Met vriendelijke groet,
Marc Pennartz